vad är grejen med julen?



Ja. Vad är det? Den frågan har jag fått i hela mitt liv. Nej, kanske inte när jag var liten, för det finns ju en föreställning om att alla barn tycker om julen. Det gjorde jag. Och jag växte aldrig ifrån det. Den här tiden, den som kommer nu, det är min bästa tid. (Äsch, jag vet att när hösten börjar så säger jag att det är min bästa tid. Och det är det ju. Också. Men ni kommer aldrig höra mig säga att februari är min bästa tid. Eller april. Eller juni.)

Så vad är egentligen grejen? Jag har tänkt och tänkt och jag vet inte. Jag kommer bara på en massa smågrejer. Det där som andra också säger att de gillar med julen. Inget unikt liksom. Ungefär detta:


Ljuset och mörkret. Jag tillhör inte de som påverkas negativt av mörkret (eller jag tror att jag kanske gjorde det vintern 2014-2015, men så var det ju också extremt lite solljus just den vintern, och jag märkte det först i efterhand, i februari). Jag tycker att det är störtmysigt. Och om det inte är mörkt så kan man inte ha så mycket fina ljusslingor och adventsljusstakar och levande ljus och ljusdekorationer överallt. Det är så fint, så fint! Och de där tidiga vintereftermiddagarna som är alldeles krispigt solnedgångsrosa, sådär bleka och vackra blir solnedgångarna minsann inte på sommaren.


Alla sociala extragrejer som händer. Det bara kryllar av fester och mys och fikor och bastu och konserter och gemensam bakning och släkt och familj. Kul kul kul! Jag tycker om att hänga med de människor jag har valt, gärna i grupp, så jag säger inte nej. Och det verkar som att andra med mig tycker att jultiden är en bra tid att träffas lite extra på.


Är inte förresten allting lite extra på julen, inte bara det sociala? Allt är extra pyntat, det händer lite mer av allt, alla är lite extra lediga, alla är lite extra snälla (förhoppningsvis). Det är liksom mer okej att vara mer av allt på julen än annars. Och det, som ni vet, passar ju mig utmärkt.


Hyacint- och grandoft. Åhåhåhååå det är så knarkiga dofter. Så gott! Det blir dock inga hyacinter för mig i år eftersom Jens är allergisk. Men man kan ju inte få allt. Det är en vansinnig tur att han inte är allergisk mot julgranar!


Pyssel! Man kan göra julkort och slå in julklappar och koka knäck och klippa och vika och klistra julpynt av alla de former.


Och apropå pyssel, en annan rolig grej med december är att jag gör särskilda december-fotoalbum varje år, där jag fotar varje dag och överdekorerar sidorna i albumet med massvis av guld, snöflingor, granar och citat från jullåtar och -filmer. Även när jag inte har gjort något speciellt "juligt" den dagen, utan fotona bara föreställer en vanlig arbetsdag eller så. Japp, jag vet - supernördigt att göra ett särskilt album bara för december, och jag bara älskar att frossa i allt det glittriga! (Och jag älskar att shoppa allt pysselmaterial till albumet också, hehe.) Jag ska leta upp mina gamla album och fota av och visa någon gång! Här ovanför är ett uppslag från förra årets album.


Och så älskar jag ju julmusik. Julmusik är som det bästa av varje genre (t.ex. julkör, juljazz, julswing, julpop, julvisa och julklassiskt), men med gosigare texter, gosigare klanger och mer bjällerklang. Hurra! Det är en STOR fördel att älska julmusik när man är sångpedagog. Jag har kollegor som inte alls trivs med att de behöver börja leta ny julrepertoar i slutet av oktober för att hinna instudera allting innan jul. Jag tycker att det är gött.


Sen har jag jullov! I år är jag ledig tre och en halv vecka (minus en studiedag som ligger mitt i den sista veckan, men jag tillhör de där som tycker att studiedagar är rätt kul, då får man träffa sina kollegor och lära sig saker). GÖTT LIV. Jag pratade med en sångelev om det idag och han ba: "Jag är inte ens ledig tre och en halv vecka på sommaren ...". (På sommaren är jag ledig tio veckor.) Min planering = win.


En av anledningarna till att jag är ledig så mycket är att jag inte ska jobba i julkören på Liseberg i år. De har hyrt in en färdig grupp (fattade jag det som) istället för att anställa oss alla sångare en och en på timmar. Jag antar att det blir billigare och/ eller mer praktiskt så. Det är tråkigt eftersom jag verkligen trivdes på det jobbet ... men jag är inte i stort behov av pengarna, och det är skönt att inte jobba så hysteriskt mycket som det blev varje jul med Liseberg och mina vanliga jobb samtidigt. De två senaste åren har jag ju varit upptagen samtliga kvällar och helger i december (utom själva julafton och juldagen, då är det stängt). Det var rätt maxat.

Det gör mig så glad att jag kan se det så. De år jag jobbade var det grymt för att jag trivdes på jobbet och för att det var goda pengar för ett väldigt praktiskt jobb. Nu när jag inte jobbar är det grymt eftersom jag får så mycket ledig tid i december. Hur jag än gör ser jag fördelar. Det är ett mycket lyxigt personlighetsdrag att ha.


På jullovet ska vi (förutom att fira jul med min familj) åka till Stockholm och göra sånt vi brukar göra där - promenera fram och tillbaka, bo i Gröndal och trivas, umgås med Jens familj och gå på en drös med museer. Det ser jag mycket fram emot. Så det blir också del av julen; en liten minisemester med Jens.


Det blev visst en rätt lång lista, det där. :) Så vi kan i alla fall sluta oss till att oavsett vad det beror på ... så gillar jag julen. Väldigt mycket!

Ella Fitzgerald | Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!

No comments :

Post a Comment