båt, blåst och birka




Mer Stockholmsbilder kommer här! Min kära vän Johannes frågade om inte Jens och jag ville åka på båtutflykt till Björkö (ni vet, där Birka låg). Där har jag aldrig varit, och inte Jens sedan han var liten och gick i skolan, så det tyckte vi såklart att vi skulle.


Det blåste redigt på båten, men jag trivdes med utsikten ändå. :)



Sen kom vi fram och solen sken och vi gick på en guidad tur. Det visade sig dock att det inte fanns så mycket att se (?) eftersom alla lämningar ligger i jorden, eller på sjöbottnen. Såklart - jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt mig? Kanske något i stil med Tanum, där man ju kan gå och titta på de verkliga lämningarna (hällristningarna alltså).




Men marken med alla de här små bullarna som är gravar finns förstås. Där strosade vi omrking i sommarsolen. Det är ju lite fett att det bodde folk här för tolvhundra år sedan.



Och så klev vi upp på en kulle och tittade på utsikten. Himla fint ställe att promenera på, faktiskt.




Sedan gick vi ned igen och tittade in på museet. Det bästa med museet var de här modellerna, flera meter i kvadrat, över hur det såg ut i Birka när staden blomstrade. Det fanns så mycket fina detaljer att titta på, jag blev helt förtjust.


De hade byggt upp några vikingahus och båtar i verklig storlek också, så vi tog en sväng förbi dem med.


Och sedan gick vår båt med den här stiliga matrosen tillbaka till Stockholm. Utflyktsdagar är mina bästa dagar!

No comments :

Post a Comment