el retiro, bollträd och klassisk konst i madrid



Här kommer fortsättningen på vår första heldag i Madrid!


Efter lunch gick vi hem och vilade på rummet en halvtimme (pga man blir trött av att gå i stan). Fram på eftermiddagen gav vi oss ut igen.


Vi hittade både fina dörrklockor och apelsinträd ...


... men vi var egentligen på jakt efter en park och tyckte att El Retiro, som ser ut som en gigantisk grön blobb på kartan, verkade lämplig. Den var rätt så gigantisk också!






Fiiint i park. Jag är mycket svag för parker över lag.


Vi hittade tjusiga Palacio de Cristal, men där fick vi inte gå in eftersom de höll på och grejade med en konstutställning.



Vi hittade en glasskiosk!


Vi hittade ett jättestort monument över någon gubbe, och en sjö med söta båtar. Om vi hade haft mer ork hade jag nog velat ge mig ut i en båt. Det såg somrigt ut.



Men det allra roligaste var när vi hittade bollträden! Alltså?!


Sedan gick vi till Pradomuseet. Det var fett. Jag kollade en massa Velasquez och Rubens framför allt och en Rembrandt som jag tyckte mycket om att titta länge på; den typen av konst som inte funkar med avbildningar, man måste stå framför den riktiga tavlan.

Man fick inte knäppa ett endaste kort därinne varken med eller utan blixt (ganska ovanligt på museer nuförtiden ändå?) så istället tog jag en kort på biljetten, som ju ändå hade ett Goya-konstverk på sig så det får väl räknas. (Det är för övrigt så himla grymt att gå på konstmuseum med Jens. Nästan ännu mer klassisk konst än modern konst. Han ser så mycket som jag inte ser för att han kan så mycket som jag inte kan. <3)


Spanska farbröder!



Sen gick vi till El Azul och åt. Gott ställe.


Och sedan gick vi och dansade blues på Big Mama Swings vanliga torsdagsblues, men då fotade jag inget. Godnatt!

No comments :

Post a Comment