två dagars blues med annette kühnle



Förra helgen hade vi den fantastiska dansläraren och människan Annette Kühnle i Göteborg för en tvådagars dansworkshop. Jag kom till Forum och var bara så själaglad över att själv få gå en bluesdanskurs i min hemstad. Annars är det ju jag själv som undervisar, och för att få en blueskurs med avancerat material behöver man ju åka utomlands ... Utom när man plötsligt, som nu, har möjlighet att ta hit någon utifrån. Lyxen att själv får vara elev alltså. <3






Här är lite blandade dansbilder från lördagen. Så hiiiimla kul att få gå kurs!


På kvällen fotade jag inte så värst mycket. Framemot midnatt drog vi oss in i stora salen och Mattias och jag spelade lite blues, som vi brukar. Stämningen som blir av den situationen, dansarnas svischande fötter i mörkret medan jag sjunger, jag är så trygg där och då.


Det här är Johannas trötta men glada "kom nu så vi kan åka hem"-min när resten av Gröna Faran-resenärerna redan har tagit på sig ytterkläderna och står och väntar på mig. :)


Dagen efter tog vi en gruppbild på de som gick min halva av kursen (helgen var uppdelad i två nivåer så att alla skulle få sitt). Fina gänget!


Och sedan hade Annette lite ledarutveckling med de av oss som undervisar i bluesdans här på hemmaplan. Som inledning hade hon gjort en godisorm! :) Man slog med tärningar och fick ta så många godisbitar som tärningen visade längs med ormen. Ibland hamnade man på en lapp med en fråga eller ett uppdrag, som till exempel "what was your favorite moment in class (as a teacher)" eller "why did you want to teach" eller "what was your favorite moment in class (as a student)" eller "what are you working on in your blues right now".



Det funderades hårt och intensivt på frågorna.


Och ibland kom det uppdrag, som till exempel att man skulle visa sin bästa grimas.



Och det inhåvades godis i största allmänhet. :)


Och så tokdansade vi såklart!

Jag vet att jag säger det jämt men liksom, vad tråkigt och fattigt mitt liv skulle ha varit utan dansen och bluesdansen och de här personerna i mitt liv. <3

Elmore James | Dust My Broom

No comments :

Post a Comment