åtta nyårsaftnar



Ja nu har jag hållit på under året med de här tillbakablickarna, och det är dags för nyårsaftnar. Det ska sägas dock, att generellt gillar jag inte hypen. Det är aldrig nyårsfesten som är den allra roligaste festen på året, fast det känns som att "folk" tycker att den borde vara det, eller i alla fall har förväntningar på den att den ska vara det? Med det sagt, vissa år har nyårsfesten helt klart varit en av de roligaste på året ändå. Och vissa år har jag bara ätit nyårsmiddag och tagit det lugnt och då har det också varit alldeles lagom. Vi tar en titt, så ser vi.



2007 Nyårsmiddag hos Lisa och Hanna i strålande sällskap av de som var mina allra närmaste då. Fint!




2008 Johan och jag var bjudna på fest hos Gustav och Janeli. Jag minns det som förfärligt trevligt och bevisligen spelade vi När då då? också.



2009 Johan och jag promenerade i Änggårdsbergen på dagen. Snöåren 2009 och 2010 var ju så fina, fina vintrar. Men kvällen blev inget vidare för mig. Jag hade inga planer riktigt, och de flesta av mina vänner firade på annat håll (inte i Göteborg, alltså). I kollektivet hade dessutom Johan middag med några av sina vänner (som jag inte känner och inte ville fira med). Jag var en sväng över till dansen där det var knytismiddag, men trivdes inte riktigt där heller, så det slutade med att jag gick hem igen och tittade på fyrverkerier med Johan vid tolvslaget, och sedan gick jag hem och lade mig. Smått deppigt.



2010 Störtmysig middag i kollektivet för alla som ville komma. Vi blev åtta stycken minns jag och det var en alldeles lugn, mysig nyår, som var precis vad jag behövde.


Och jag såg ut såhär.



2011 Året efter upprepade vi ett lyckat koncept och hade middag igen. Jag satte herrarna på att putsa besticken och vi åt smarrig nyårsbuffé. Men under kvällen blev jag knallsjuk med feber och allt och orkade inte ens ta mig upp på kullen för att titta på fyrverkerierna. Sedan låg jag däckad i soffan i en vecka. Dålig tajming!




2012 Vid den här tiden hade Anna och jag vuxit ihop, och Viktor och jag precis gjort slut. "Oroa dig inte för nyår", sa Anna. "Överallt dit jag är bjuden är du också välkommen". Så jag infann mig på fest i den vrakform jag var, uppförde mig efter bästa förmåga, och använde allt det trevliga som precis allt annat vid den här tiden i mitt liv: distraktion.




2013 Sedan bjöd Anna och Jesper in till fest i Annas pappas hus i Linköping. Det en glittrig fest helt i min smak (as in, Anna hade delegerat mig till att designa inbjudningar som skickades per post i dyra vackra kuvert, det fanns sånghäften och dessertbuffé och massvis med tomtebloss) och jag hade himla roligt.




2014 Som den Stockholmsdansare han (ursprungligen) är, brukar Jens fira nyår på Snowball, som är en helt gigantisk dansfest på ett hotell i Stockholm. Jag tog tåget upp på nyårsafton (eftersom jag sjöng på Liseberg i mellandagarna) och tog del av allt glitter och all dans. Det var strålande fint.

(Årets nyårsfirande? Ja, det blir kanske det ovanligaste jag varit med om. Hur firar man nyår i Senegal? Det vet jag ingenting om, men jag lär märka. :))

No comments :

Post a Comment