farmers market på strömma farmlodge



För ett par veckor sedan åkte vi på lördagsutflykt till Farmers Market på Strömma Farmlodge i Halland. Jag fotade bisarra mängder vackra handskrivna skyltar och precis lagom slitna interiörer samt solbelysta porträtt på mina vänner. Dem ska ni få se. Men först en kommentar kring - ja, kring konsumism.


Jag har svårt att befinna mig i en miljö som är till för att man ska köpa saker utan att hela tiden, ibland lågmält i bakhuvudet, ibland långt fram i munnen, begrunda kapitalism och konsumism. En marknad är något som är till för att sälja och köpa, oavsett hur mycket man slår in det i vackra omgivningar och pratar om upplevelser. Och jag tycker att konsumism är dåligt och farligt. Att vi är så benägna att se shopping som en aktivitet - något som berikar oss som människor, något som är ett rimligt och välgrundat användade av vår tid - skrämmer mig och jag tror inte att det är bra för planeten eller för vårt välbefinnande.


Samtidigt tycker jag om att titta på saker. Jag tycker om att ha fina saker omkring mig hemma och ute. Jag njöt stort av att tillbringa en halv lördag med att gå omkring i septembersol och smaka på äpplesorter, fingra på konsthantverk och jämföra byggnaderna på Strömma Farmlodge med bilder jag sett från före renoveringen - vilket fantastiskt hästjobb de har gjort! Och jag tycker sannerligen inte att det är fel att ge odlare, illustratörer, formgivare och konsthantverkare en extra chans att nå ny publik för sina varor, och att den chansen är både välordnad och gemytlig.

Så vad kommer jag då fram till? Detta: Att jag dras till sådant som är, i mitt tycke, estetiskt tilltalande. Att jag aldrig aldrig vill låta det här lilla, men ständigt närvarande, fröet av konsumtionskritik dränkas i det förstnämnda. Att jag inte kan friskriva mig från ansvar när mitt habegär sätter igång bara för att för att något är snyggt upplagt eller framställt.

Att jag får och kan leva med denna kluvenhet; som fotograf kommer jag alltid att få leva med denna kluvenhet. Att söka det som är vackert, intressant eller givande rent visuellt och samtidigt reflektera kring det som finns bakom; det som inte syns; de människor som inte har råd att betala inträde för att gå på en marknad.

Nu vill jag visa mina fina bilder. Här är de:



Som sagt, detta med fina skyltar alltså, jag går ju igång på det.


Mina partners in crime för denna utflykt!




Vi började med att titta runt i den gamla kvarnen. Där är det café nu och supermysigt.





Sedan träffade vi på några fina vänner och musiker! Hannah i The Storm and the Fire, och Christoffer Johansson. Båda spelade på scenen under dagen och vi lyckades med att missa båda. Synd! Men om man ska vara helt ärlig hör man dem ju allra helst i bluesdanssammanhang, så man kan dansa till. :)


Och på tal om musiker så satt filuren Ebbot och jammade på en stol i solen. Rätt grym sångröst har ju den människan.



Vi hittade jättefint porslin och blev tvungna att ooh:a och aah:a en stund (och Johanna och Sebastian gick från ord till handling och köpte faktiskt fyra av de finaste muggarna).




Här gick Johanna och jag förbi den tillhörande Bed & Breakfasten och tänkte "torkar de verkligen alltid lakanen ute i trädgården ... eller har de hängt ut dem just idag för att det ska se lite lantligt och mysigt ut?". (Bara att skriva en kommentar om någon vet hur det verkligen förhåller sig.)


Sedan gick vi in i affären och jistanes, vad där fanns saker att titta på. Alltihop väldigt tjusigt upplagt förstås.







Så ut i solen igen för att provsmaka ostar och skorpor och beundra grönsaker och annat som växer.





Jag köpte en påse med äpplen. Så himla syrliga och goda. (Jag kommer inte ihåg om det var Aroma eller Delcorf jag köpte! Men jag provsmakade båda och köpte den som var syrligast av de två. Gott gott!)


Sebastian köpte praliner och var ganska nöjd med det också. :) (Det gjorde jag med, men jag höll på dem tills jag kom hem. En hel påse blandade lakritspraliner. Lakrits + passionsfrukt var så bra att jag höll på att smälla av i munnen.)


Inne i ladan intog vi vår lunch, smarriga rödbetsburgare från en av matvagnarna utanför.



Därinne var det designmarknad också. Jag fastnade rejält för dessa vackra pappersmobiler men hade inte riktigt råd.


Och sedan var vi ganska slut efter alla intryck och begav oss hemåt igen. Det var en fin och god lördag; särskilt med alla mina nyttiga resonemang i huvudet.

Christoffer Johansson | I'm Gonna Cross the River of Jordan

2 comments :

  1. Otroligt vackra bilder! Bilden på sockerbullarna får mig att tänka på en scen ur Allrakäraste syster. Och jag känner igen tankarna kring konsumtion. Jag är ständigt kluven. Det är knepigt - att till exempel vilja stödja småskalighet och hantverk, men samtidigt inte låta sitt habegär härja fritt. Det är ju konsumtion oavsett hur det paketeras, som du skriver.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, Allrakäraste syster! Det var länge sedan, tack för påminnelsen. Och vad skönt att det är fler som känner som jag angående konsumtionen!

      Delete