en fyrtornsbåt och en getostcrème




Tredje dagen i Stockholm och balkongfrukost igen. Det gäller ju att passa på.


Alldeles jätteljust, tyckte Jens att det var. :)


Efter frukosten begav vi oss ut för dagens äventyr. Den här skylten fick visst stryka med i arbetet med att bygga om tvärbanans hållplatser, som de väsnades med medan vi var i Stockholm.


Vi tog Djurgårdsfärjan till Skeppsholmen.




Vi flanerade länge längs med kajen och tittade på alla fina båtar. Varje båt hade en egen skylt där man kan läsa om dess historia, och i bästa fall (tyckte jag) en och annan anekdot om båtens liv och leverne.



Som den här båten, med egen fyr!


Sedan hörde vi att det pangade, och gick för att titta vad det var. Salut för drottningens namnsdag, visade det sig. Där ser man.


Men vi hade siktet inställt på lunch och svängde snart in på Moderna Museets restaurang för att skaffa just sådan.


Utsikten från där jag satt var skaplig!


Minst sagt skaplig. :)


Min mat var helt fantastisk. Hör här: sotad gemsallad med honungsglaserade primörer, lök och getostcrème. Det låter simplare än vad det var. Det var något magiskt i getostcrèmen kanske?


Sedan klev vi inomhus för att titta på konst (nu igen, tredje dagen i rad, att vi inte ger oss liksom!).




Efter Babel handlade om en mängd spännande saker. Språk och ord, reklam, affischer, kartor, tryck, gatukonst och mycket annat. Jag började tänka på visual journals igen ...


"Vi förslavas av föremålen omkring oss" står det över huvudet på en när man går in i Moderna Museets butik. Jag som tilltalas av färger och formspråk och små eventuellt nyttiga pryttlar vill gärna köpa precis allt i museibutiker, men jag går alltid ut tomhänt. Mina tankar kring saker, ting, pengar och ägande sätter stopp.


Men Jens köpte ett nytt fint mobilskal som till och med jag godkände.


VERY VERY soon alltså!


När vi kom tillbaka till Gröndal var det eftermiddag och det var dags att göra sig i ordning. Medan Jens ockuperade badrummet tog jag paus på balkongen med yoghurt, choklad och podcast i lurarna. Sedan blev det kväll och festligheter! Dem visar jag en annan dag.

Dario G | Sunchyme

No comments :

Post a Comment