vardagen; vad det nu är


Vardag. Jag vet inte vad det är. Är det jobb som är vardag? Jag jobbar två dagar i veckan - det vill säga, om man räknar schemalagd tid som jobb. Resten av min tid är lektionsplanering i sång och kör och dans, privatelever i sång, mina egna sånglektioner för min sångpedagog, egen övning, sjunga i körer, dansa, repa med band, ha spelningar, fota, redigera bilder, skicka fakturor, frukostar, vänner, plugga repertoar, sova, morgonpromenader, diska, fester, pianokadenser, sjukgymnastik, plugga en fristående kurs i rytmik & timing, planera bluesevents, middagar, vandra i skogen, filmkvällar med vänner, filmkvällar ensam. Är det vardag? Det känns aldrig som vardag. Jag vet inte vad vardag är.

Här är en sorts vardag, i alla fall. Någon bild om dagen i en vecka, den veckan som just gick (fast utan körplanering och egen övning och skicka fakturor och planka låtar och redigera bilder, för det är så svårt att fota).


MÅNDAG 21:07 Lugnet efter stormen. På måndagar har jag sångelever och körer i rask följd hela eftermiddagen och kvällen. Sist ut är popkören för vuxna. Jag har fantastiskt kul med dem, och är alltid helt matt efteråt.


MÅNDAG 23:22 Kvällens lindy-DJ KuriÅsa. Vid elva är danskvällen officiellt slut, men vi lyckades övertala henne att spela bara en liten stund till. Det blev en fantastisk danskväll och jag tänker plötsligt att det kanske kommer passa mig alldeles utmärkt att jobba måndagar och inte kunna dyka upp på socialdansen förrän tjugo i tio: Då är det mer plats på dansgolvet, men de flesta av mina vänner är ändå kvar. Hade så, så många grymma danser denna kväll.


TISDAG 16:11 Lång planeringsdag på jobbet med havspromenad mitt i.


ONSDAG 00:36 Elin plockar undan det sista efter kvällens blues. Det är nästan larvigt hur lycklig bluesen gör mig just nu. Denna kväll dansade jag med flera av de där dansarna, de där som inte bara är fantastiska dansare själva, utan som på något märkligt mystiskt vis får mig att bli bättre än jag egentligen är. Bättre, mjukare, tryggare, snyggare än jag egentligen är. Jag vet inte hur de gör, men det är underbart.


ONSDAG 20:39 På väg hem från planeringsmöte med Friluftsgruppen. Schemat för hösten ser kalas ut! Gå med i gruppen på facebook och kom med ut och vandra! Det är för alla.


TORSDAG 10:24 Hej från sjukgymnastens omklädningsrum.


TORSDAG 21:39 Filip prövar foajépianot efter kvällens Amanda-rep.


TORSDAG 22:02 Hemgång från Linné längs Övre Husar.


FREDAG 15:41 + 18:08 Hjälper Johan att äta upp bröllopstårtan i fyra timmar. Angenäm fredagseftermiddag!


LÖRDAG 00:45 Kväll hemma med mig själv, min dator och mina böcker. Har precis börjat läsa Game of Thrones. Alla säger att jag skulle tycka att teveserien är så bra och intressant, men det är för mycket våld i för att jag ska kunna se den på teve, så jag tänkte läsa den istället.


SÖNDAG 03:30 Glömde att fota hela lördagen och kom ihåg det först alldeles precis när jag gått och lagt mig. Efter, ja, naturligtvis: ännu en fantastisk danskväll. Det var Stomp Off (=terminsstartskalas) med piratblues (= när det egentligen är lindykväll, men blueslängtan blir så stor att ett gäng smiter in i lilla salen och spelar lite blues) av den där sorten där man dansar en coh en halv timme med samma person bara för att det är så jäkla grymt.


SÖNDAG 16:07 Happy Dinosaurs - sångsektionen i KW and the Plupps - repar inför giget på insparksfesten i övermorgon.

Gustav Davidsson | Om att flyga

No comments :

Post a Comment