dans och blixt


Till helgen är det Swingin' Spring*! Jag har fått äran att vara officiell fotograf och jag är peppad! Har nämligen lånat en finfin blixt av världssnälla Staffan (som jag också fick låna mitt första fasta objektiv av när det begav sig. Så underbart att ha sådana människor) och i måndags på dansen passade jag på att öva lite. Visst blev det fint?


En sak som jag tror att jag äntligen börjar lära mig om fotografi är att när folk pratar om det - med tekniska detaljer och sånt - så låter det helt omöjligt svårt och hopplöst och mycket att tänka på, men sedan när jag väl får grejerna i händerna så är det inte svårt alls. Det är ju hur intuitivt som helst. Det tog en kvart eller så att hitta var knapparna satt och sedan var det ungefär som vanligt, bara med extra skojigt ljus att leka med. Och det var så roligt. Och alla de där små detaljerna jag vill förbättra på bilderna, de är bara just detaljer, utvecklingsmöjligheter, sådant som blir roligt att lära sig senare; fotona duger som de är, också. Om det inte helt enkelt är så att jag har för låga krav på mina bilder, förstås. Och om det är så att jag har för låga krav på något här i livet så vill jag snarade omhulda det än ändra det; that would be a first, förstår ni.

*Swingin' Spring är det årliga stora danslägret i min dansförening. Förra året gick jag ingen kurs, utan socialdansade på kvällarna. Man kan se kvällarna här, här och här.

No comments :

Post a Comment