edinburgh del 2: a walk along the royal mile



Royal Mile heter gatan som går genom hela Old Town i Edinburgh, från slottet till Holyrood Palace (som är den engelska drottningens skotska residens och dit jag gärna ville gå och titta, men det var någon snubbe där på besök så det var stängt för allmänheten, rackarns). Längs med den tog Anna, Karro, Veronika och jag en förmiddagspromenad. Vi stannade och fikade på ett jättemysigt tehus där jag fick mitt första möte med caramel shortcake, en skotsk kaka som var så sockersöt att det krullade sig i munnen. Anna tog Victoria Sponge, drottning Victorias favoritkaka (eftersom allt som drottning Victoria tyckte om måste vara bra).

***

Royal Mile is the street that runs through the whole Old Town in Edinburgh, from the castle to Holyrood Palace (which is the Queen's Scottish palace. I wanted to go inside for a closer look but some lord guy or something was visiting, so it was closed, bummer). Along that street Anna, Karro, Veronika and I took a walk. We stopped for a fika at a cute tea house where I had my first meeting with caramel shortcake, which is an apparently Scottish cake so sugary that my mouth curled up inside. Anna chose Victoria Sponge, Queen Victoria's favorite (because anything that Queen Victoria favoured must be good).

2 comments :

  1. Hej Kristin!
    Vilken fin blogg du har och vilka fina bilder du har tagit i Edingburg! Jag gillar alla bilder men fönsterbilden längst upp fångade mig direkt!

    Kram Johanna (soprankompanjon från kammarkören)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tack johanna! vad roligt att du är här och tittar och tar dig tid att kommentera. jag tycker nog också mest om fönsterbilden av de här :) kram!

      Delete