raka kanter



Man börjar upptäcka mönster - helt omedvetna - i sitt fotograferande efter ett tag. Till exempel har jag insett att jag fotar väldigt mycket byggnader i solsken mot blå himmel. Helst byggnader med raka kanter (men en och annan krusidullig slinker med också ibland) och lite balkonger och fönster och sånt. Alltså, när det ser ut som ovan så kan jag bara inte låta bli! Jag har haft några köriga dagar och då är det tur att man bor i en stad - världens bästa stad - med så mycket fina raka kanter, så att jag blir glad för en liten stund.

Undrar vad jag har mer för fotomönster. Har ni tänkt på några?

***

You start seeing patterns - totally unconscious ones - in your photography after a while. For exampel I realised I take lots of photos of buildings in bright sunlight against blue skies. Preferably buildings with sharp edges (although a few with scrolls and flourishes can be seen, too) and some balconies and windows and such. When it looks like above I just can't help myself! I've had some struggles these past few days, so I'm lucky to live in a city - the best city in the world - with so many sharp edges. They make me happy for a little while.

I wonder what other photographic patterns I have. Have you thought of any?


Keith Jarrett | the Köln Concert pt I

No comments :

Post a Comment