kvällning vid sälkastugorna



Det blev en sådan där kväll som man drömmer om. Strålande solsken och det lugn som breder ut sig. När vi kommit fram till Sälka - vi hade ändå haft en mycket god vandringsdag, men det är alltid skönt att komma fram - skulle damernas bastutid snart börja, så jag gick och hämtade in några hinkar vatten ur jokken och satte mig sedan i bastun.

Bastun är en historia för sig. Iskallt fjällbäcksvatten splashat över kroppen och sedan rakt in i bastun ... det är en väldigt speciell känsla i huden, en som inte går att beskriva och som gör att man känner sig så ren och pigg och ny. (Jag är inte ens förtjust i bastu hemma - jag som är så värmekänslig har svårt att klara av det - men i fjällen är det annorlunda.) Och sedan står man över en tvättbalja och tvättar håret framför ett stort fönster ut mot fjället. Det finns bastu i varannan stuga längs Kungsleden, så man behöver aldrig känna sig smutsig eller ofräsch.

Till kvällsmat gick vi ned till proviantbutiken och köpte konserverade persikohalvor. Frukt! Frukt! Vad jag hade längtat efter frukt. Konserverat får duga när det är omöjligt att tag i färskt hur mycket man än skulle betala. Det smakade himmelskt.

Här har vi dag 1, dag 2, dag 3, dag 4, dag 5, dag 6.

***

It was one of those dream evenings. Sunshine and a spreading calm. When we got to Sälka - we had had a lovely day, but it's always nice to get to the huts - it was almost time for the ladies' hours in the sauna, so I went to get some buckets of water in the stream and then headed for the sauna.

The sauna is something special. Freezing cold water splashed over your body and the straight to the sauna ... it's a peculiar feeling in the skin, one that I can't describe and that makes you feel clean and fresh and new. (I don't even like sauna at home - being so sensitive to heat I find it hard to handle - but on a hike in the fells it's different.) And then you stand over a basin washing your hair in front of a big window looking out over the scenery. There's a sauna in every other hut along Kungsleden, so you never have to feel dirty.

Then we bought canned peach halves. Fruit! Fruit! I had been missing fruit. It tasted heavenly.


2 comments :

  1. Kära Kristin!
    Nu lyssnar jag på dig via länken här bredvid.
    Du sjunger ju helt helt helt fantastiskt! Så vackert - wow!
    Tro aldrig något annat, dummis!
    Kram, Linda

    ReplyDelete
  2. vad du är rar, linda! och vad glad jag blir när du säger så. jag hoppades att folk skulle tycka om det. och jag gör mitt allra bästa för att inte tro något annat! kram!

    ReplyDelete